Bagaimanakah deposit sewa kereta berfungsi?

Bagaimanakah deposit sewa kereta berfungsi

Salah satu soalan lazim dalam penyewaan kereta ialah mengenai deposit keselamatan. Adakah ia benar-benar diperlukan? Adakah mungkin untuk menyewa kereta tanpa deposit? Berapa harganya? Baiklah, mari kita mulakan dari asas, ya?

Related: FAQ pemulangan kereta sewa

Bagaimanakah deposit sewa kereta berfungsi?

Deposit sewa kereta ialah sejumlah wang tertentu yang diminta oleh syarikat penyewaan semata-mata untuk selamat semasa anda bersama kereta mereka. Jika kereta dipulangkan sangat kotor atau dengan calar, contohnya, syarikat penyewaan mungkin menggunakan sebahagian daripada wang itu untuk membaiki kereta.

Bayaran kereta sewa lain yang anda perlu tahu

Ia hanyalah jaminan kepada syarikat penyewaan sekiranya terdapat sesuatu yang tidak kena semasa tempahan anda. Kemalangan berlaku, kita tahu. Jika tiada apa-apa yang salah semasa anda memulangkan kereta, jumlah itu akan dikembalikan sepenuhnya.

Tip: penggunaan app peta atau gps bila memandu kereta sewa anda

Bagaimanakah deposit dikira?

Jumlah wang yang anda akan tinggalkan sebagai deposit keselamatan untuk kereta sewa anda bergantung pada syarikat penyewaan dan perkara yang diambil kira semasa mengira jumlahnya.


Ia biasanya mengambil kira jenis/kategori kereta yang anda sewa, bilangan hari dalam tempahan anda, umur anda dan tempat anda membuat tempahan (dan juga tempat anda kembali jika ia adalah sewaan sehala).

Penting: langkah asas menyewa kereta

Berikut ialah contoh: jika anda menempah kereta mewah di Kuala Lumpur dan anda berumur 25 tahun, deposit keselamatan anda kemungkinan besar akan jauh lebih mahal berbanding jika anda menempah kereta ekonomi kecil dan anda berumur 35 tahun. Ia masuk akal betul tak? Lebih besar risiko (dan kemungkinan kerugian) untuk syarikat penyewaan, lebih banyak anda perlu meninggalkan sebagai deposit.

Lebih: tip menyewa kereta di Kuala Lumpur

Berapa lamakah masa yang diambil untuk syarikat penyewaan memulangkan deposit saya?

Ia biasanya mengambil masa antara 10 dan 20 hari perniagaan untuk syarikat penyewaan mengembalikan deposit terus ke dalam baki kad kredit anda.


Walau apa pun jumlahnya, syarikat penyewaan hanya memegang wang ini semasa anda bersama kereta. Apabila anda memulangkannya dan syarikat sewa menilai bahawa kereta itu baik-baik saja, mereka akan memulangkan jumlah penuh.


Adakah mungkin untuk mengelak daripada membayar deposit?

Malangnya tidak. Kami tahu ia kadangkala tidak sesuai, tetapi fikirkan dengan cara ini: syarikat penyewaan mempercayai anda dengan sesuatu yang sangat berharga, itulah sebabnya ia wajib. Ia hanya masuk akal bahawa mereka memegang deposit semasa anda menikmati perjalanan!

Popular Posts