Bayaran lain penggunaan kereta sewa di Kuala Lumpur

Bayaran lain penggunaan kereta sewa di Kuala Lumpur

Petrol

Setiap 50 hingga 100 kilometer, anda mempunyai stesen minyak, selalunya digabungkan dengan tempat letak kereta yang besar dengan tandas, kedai dan restoran. Pengisi api kadangkala dilakukan sendiri, dan kadangkala ia dilakukan untuk anda oleh salah seorang pekerja (mereka biasanya juga membersihkan tingkap anda sebagai perkhidmatan tambahan); tip tidak perlu. Anda boleh membayar dengan tunai, dan ini dilakukan lebih awal dengan berjalan ke kaunter di mana anda memberitahu juruwang nombor pam yang akan anda gunakan dan jumlah yang anda ingin mengisi minyak kereta sewa anda. Selepas juruwang memasukkan jumlah yang diminta dan dibayar, anda boleh memulakan minyak di pam. Pastikan anda mengetahui berapa banyak liter petrol yang masuk ke dalam tangki anda untuk mengelak daripada terpaksa berjalan balik untuk mendapatkan lebih banyak, atau minta pengembalian jika anda membeli terlalu banyak petrol (ya, anda boleh mendapatkan semula liter anda yang tidak digunakan).

Related: FAQ pemulangan kereta sewa

Tol

Anda membayar tol di kebanyakan jalan raya di Malaysia. Kadang-kadang anda mendapat tiket apabila memasuki jalan tol, kadang-kadang anda hanya membayar jumlah yang kecil apabila keluar dari tol. Jangan terkejut bahawa di lebuh raya biasa di sekitar Kuala Lumpur, anda mempunyai beberapa contoh di mana anda membayar sejumlah kecil tol (Cth., RM1.20 untuk memandu di Lebuhraya Sprint di KL).

Pertanyaan deposit kereta sewa yang wajib tahu.

Ingat bahawa gerai di sebelah kiri selalunya adalah wang tunai sahaja (walaupun nampaknya ini telah dibongkar). Anda boleh mengenalinya dengan papan tanda yang tertera Tunai (tunai) atau Sahaja Tunai (tunai sahaja). Kadang-kadang anda melihat tanda TIKET sebaliknya (di situlah anda pergi untuk membayar dengan tiket yang anda dapat ketika memasuki jalan tol). Pilihan lain ialah Touch & Go, tetapi anda memerlukan kad Touch & Go untuk menggunakan cara ini untuk masuk dan keluar dari tol. Kad Touch & Go boleh dibeli di kedai 7/11 biasa. Anda juga boleh memilih untuk menggunakan Dompet TNG, jadi anda boleh menggunakan telefon anda untuk membayar sebaliknya.

Tip jimat wang sewa kereta.

Parking

Banyak tempat mempunyai tempat letak kereta yang dikawal khas di mana anda boleh meninggalkan kereta semalaman. Ini selalunya berlaku di pelabuhan dan jeti, sebelum menaiki bot ke salah satu pulau. Contohnya Lumut (untuk ke Pangkor); Kuala Besut (untuk ke Perhentian), Mersing (untuk ke Tioman) dan Alor Setar (untuk ke Langkawi).

Tip: penggunaan app peta atau gps bila memandu kereta sewa anda

Hotel sentiasa mempunyai tempat letak kereta. Di bandar-bandar besar, ia biasanya merupakan tempat letak kereta berbumbung di bawah hotel, di mana tetamu boleh meletak kenderaan secara percuma.

Lebih: tip menyewa kereta di Kuala Lumpur

Popular Posts