Pengenalan kepada penggunaan app peta atau GPS untuk memandu di KL

Pengenalan kepada penggunaan app peta atau GPS untuk memandu di KL

Pemanduan di KL biasanya dilakukan dengan peta jalan yang baik atau dengan sistem GPS, melainkan anda sudah biasa dengan sistem jalan raya di negara ini. Di lebuh raya, anda tidak memerlukan peta kerana destinasi biasanya ditunjukkan dengan baik pada papan tanda jalan.

Related: FAQ pemulangan kereta sewa

Di bandar yang lebih besar, anda mesti tahu laluan anda dengan baik jika anda ingin mencari destinasi anda tanpa peta. Kali pertama kami memandu kereta sewa melalui Malaysia, kami mengambil masa lebih sejam untuk mencari jalan yang betul ke Lumut (untuk ke Pulau Pangkor). Walau bagaimanapun, ini adalah ketika semuanya masih kurang terkawal kerana kali terakhir kami pergi ke sana adalah pemanduan yang mudah dengan papan tanda yang bagus di sepanjang jalan.

Pertanyaan deposit kereta sewa yang wajib tahu.

Syarikat penyewaan tempatan menyewa sistem GPS dengan bayaran tambahan kira-kira RM25 sehari. Ini mesti ditempah lebih awal kerana mereka hanya mempunyai sedikit dalam stok. Mempunyai GPS di dalam kereta adalah sangat mudah; dan bekerja di hampir seluruh Semenanjung Malaysia. Jika anda menyewa kereta selama lebih daripada 2 minggu, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk membawa GPS anda sendiri, dan membeli/memasang peta Malaysia lebih awal kerana ini adalah lebih murah.

Bayaran kereta sewa lain yang anda perlu tahu

Jika anda seorang pemandu sekolah lama, anda mungkin ingin menggunakan peta jalan lama yang bagus semasa memandu di Malaysia. Adalah lebih baik untuk membeli peta jalan sekali di KL dengan tarikh keluaran terbaru. Situasi jalan sering berubah, dan peta yang anda beli di luar Malaysia mungkin tidak mengandungi kemas kini terkini. Semak dengan syarikat sewa anda jika mereka menyediakan peta jalan percuma (terperinci).

Lebih: tip menyewa kereta di Kuala Lumpur

Daripada peta jalan atau GPS, anda juga boleh menggunakan perancang laluan telefon pintar anda. Kami sering memandu dengan Peta Google untuk menjejaki lokasi sebenar kami. Waze ialah alternatif yang popular, ia adalah aplikasi trafik yang mudah, dan selain maklumat laluan, ia juga menyediakan maklumat trafik am (kesesakan, kemalangan dan sebagainya) bersama dengan amaran perangkap laju. Untuk menggunakan semua fungsi semasa dalam perjalanan, kad SIM tempatan diperlukan, dengan sekurang-kurangnya sokongan 3G atau 4G (pertimbangkan Hotlink untuk liputan terbaik di KL). Ciri hebat Peta Google dan Waze ialah kedua-duanya sentiasa berhubung dengan satelit, walaupun anda terputus sambungan daripada sambungan 3G (disebabkan liputan yang lemah di kawasan terpencil).

Jom lihat: menyewa kereta dengan kad debit

Popular Posts